برندسازی یکی از مهمترین جنبههای تمام مشاغل است، فرقی نمیکند شغل مورد نظر کوچک باشد یا بزرگ، خرده فروشی باشد یا بازاریابی B2B.
یک استراتژی موثر برای شناساندن برند محصولات و خدمات در بازار رقابتی در اختیار شما قرار میدهد.
اما برندسازی دقیقا چه مفهمومیدارد؟ چگونه برندسازی میتواند روی یک کسب و کار کوچک تاثیرگذار باشد؟
برند چیست؟
به عبارت ساده میتوانیم بگوییم که برند شما وعدهای است که شما به مشتری خود میدهید.
در واقع شما با معرفی برند خود به مشتری، به آنها میگویید که چه انتظاری باید از محصولات و خدمات شما داشته باشند.
برندسازی باعث میشود بین محصولات شما و سایر رقبا تمایز ایجاد شود.
برند نشان دهندهی مشخصات و ویژگیهای محصولات و خدماتی است که شما در اختیار مشتری قرار میدهید.
بطور کلی برند معرفی کاملی از شما و محصولات و خدماتتان را در بر دارد.
آیا شما کارآفرین خلاق در صنعت خود هستید؟
آیا در زمینهی فعالیت خود با تجربه هستید؟
آیا در کسب و کار خود قابل اعتماد هستید؟
آیا محصولات و خدمات شما پر هزینه و با کیفیت بالا هستند یا کم هزینه و با ارزش بالا هستند؟
شما باید ویژگیهای خود را انتخاب کنید، شما نمیتوانید برای مردم همه چیز باشید، شما نمیتوانید برای همهی مردم باشید.
ویژگیهای شما باید مبتنی بر مشتریهای هدف شما باشد.
پایه و اساس برند شما، لوگو و آرم تجاری شماست.
وب سایت، بسته بندی مناسب، موارد تبلیغاتی دیگر همچون کارت ویزیت و ... که همه باید به گونهای یکپارچه در کنار هم قرار بگیرند و معرف مارک و برند شما باشند.
استراتژی برندینگ :
استراتژی که برای برند خود در نظر میگیرید باید در بردارندهی پیامهای برند شما باشد.
مکانی را که برای تبلیغات در نظر میگیرید جزئی از استراتژی برندشما به حساب میآید.
کانالهای توزیع نیز قسمتی از استراتژی برند شما میباشند.
بطور کلی هر آنچه بصورت سمعی و بصری با شما ارتباط برقرار میکند، قسمتی از استراتژی برند شما میباشد.
اگر در برندسازی بصورت استراتژیک پیش بروید، پس از گذشت مدتی منجر به ارزشی خاص در برند شما میشود.
بدین طریق ارزش افزودهای به محصولات و خدمات شرکت وارد میگردد و این امکان را به شما میدهد تا هزینه بیشتری را بابت برند خود به محصولات یکسان و بدون داشتن مارک اختصاص دهید.
به عنوان مثال برندهای محبوب موادغذایی همچون کوکاکولا نسبت به سایر برندهای نوشیدنی و نوشابه قیمت بالاتری دارند زیرا برند آن شناخته شده است و مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار میکند.
ارزش افزودهی ذاتی برای ارزش سهام تجاری اکثرا به صورت کیفیت یا دلبستگی عاطفی نمایان میشود.
مثلا برند نایک سعی میکند بین محصولات خود، با ورزشکاران نامبروان و ستاره جهان ارتباط برقرار کند و از این طریق قصد دارد که حسی را در مشتری ایجاد کند که مشتری دلبستگی عاطفی را که دارد از طریق این ورزشکار به محصول مورد نظر انتقال دهد.
در واقع برای برند نایک تنها کیفیت و زیبایی و راحتی و سایر ویژگیهای کفش مهم نیست که منجر به فروش کفش میشود.
برند را تعریف کنید :
تعریف کردن مارک و برند شما سفری جالب به کشف تجارت شما میباشد.
شاید انجام دادن این کار برای شما ناراحت کننده، مشکل و وقت گیر باشد اما حداقل وقت کوتاهی را بگذارید و به سوالات زیر پاسخ دهید.
هدف شرکت شما چیست؟
مزیتها و خصوصیات محصولات و خدمات شما چیست؟
مشتریان در حال حاضر چه دیدگاهی در مورد شرکت شما دارند؟
بین شرکت خود و چه ویژگیهایی میخواهید ارتباط برقرار کنید؟
برای برندسازی وقت بگذارید، تحقیق و بررسی انجام دهید.
نیازها، خواستههای مشتریهای فعلی و مشتریهای آینده محصولات و خدمات خود را در نظر بگیرید.
بر تفکرات و اندیشههای خود بسنده نکنید و باید تفکرات مشتری را نیز در نظر بگیرید.
اعتماد کردن به تفکرات شما کافی نیست، نظر مشتری در اینجا اولویت دارد.
اگر با استراتژی برندسازی آشنایی ندارید و نمیدانید که چگونه باید به تعریف برند و نام تجاری خود بپردازید، از گروههای مشاوره که فعالیت میکنند بدین منظور کمک بگیرید.
روش معرفی برند :
وقتی برند (مارک) مورد خود را تعریف کردید، چگونه میخواهید آن را معرفی کنید؟
یک لوگوی مناسب طراحی کنید و آن را در همه جا قرار دهید.
پیام برند خود را بنویسید، پیامهای کلیدی که میتواند منجر به ارتباط با برند شود را مشخص نمایید.
هر مشتری و هر کارمند باید از ویژگیها و خصوصیات برند شما مطلع شود.
برندسازی را در تمام ابعاد شغل خود وارد کنید، به عنوان مثال اگر بر روی برندسازی مجله خبری ژولی پولیفعالیت میکنید، وقتی تماسهای تلفنی را پاسخ میدهید باید بگویید ژولی پولی بفرمایید... یا در آدرسهای ایمیل خود از برند مورد نظر استفاده نمایید.
برای شرکت خود صدایی ایجاد نمایید که نشان دهنده برند محصولات و خدمات شما باشد. اگر یادتان باشد چند سال پیش برای تبلیغ برند صاایران در تلویزیون صدایی پخش میشد و سپس میگفت صاایران هر روز بهتر از دیروز.
یک برچسب، جملهای به یاد ماندنی، مختصر و مفید که شعار و جوهرهی نام تجاریتان است را مشخص نمایید.
طبق استانداردهای بازاریابی که مشخص کرده اید، پیش بروید.
طرح رنگی، قرار دادن لوگو، احساس را در مجموع نشان دهید.
نیازی نیست بیش از حد احساسی و فانتزی برخورد کنید ولی سعی کنید سازگار باشید و بتوانید ارتباط موثری را با مخاطب برقرار کنید.
با برند و نام تجاری خود صداقت داشته باشید. اگر وعدهای را در تبلیغات و شعارهای برند خود بازگو میکنید ولی آن را عملی نکنید، مشتری را از دست خواهید داد.
بارها شده برندهای مطرح در بازههای زمانی مشخص وعدهی قرعه کشی میدهند، وقتی مردم بخاطر قرعه کشی خرید میکنند و موعد قرعه کشی فرا میرسد، خبری از قرعه کشی نمیشود و وعدههای خود را فراموش میکنند!
محکم و مقاوم باشید. مهمترین نکتهای را که باید در اینجا خاطرنشان کنیم و در برگیرندهی تمام موارد گفته شده است، ثابت قدم بودن است، اگر محکم و ثابت قدم نباشید تلاشهای شما برای برندسازیبا شکست روبرو خواهد شد.